Scully

Without you, I'm stranded
|
Minä yleensä tunnistan aina, kumpi on tehnyt kappaleen sanat ainakin. Sävellyksestä en aina voi olla 100% varma. Tuota Kehääkin ensimmäistä kertaa kuunnellessa aina osasi aavistaa nuista sanoituksista, että kumpi pojista on tehnyt biisin. Jussi käyttää ainakin paljon vertauskuvia biiseissään ja se on minun mielestä ainakin sellanen kiva juttu tai ainakin minä tykkään, kun puhutaan tai no tässä tapauksessa lauletaan vertauskuvallisesti tai silleen. Varsinki Tuhka-biisissä se yks kohta on vain jotenkin ihana, kun siinä lauletaan, että; "vain tyhjää ilmaa mun veressä", tuo kohta on vaan jotenkin niin ihanasti sanottu!! Alkaa muutenkin monesti itkettään, kun kuuntelee tämän kappaleen. No menipä vähän aiheesta ohi. Jussin juttu ehkä on enemmän nämä hitaat kappaleet tai no empäs tiedä. Onhan tuolla Teemullakin nuita hitaampia kappaleita. Minun mielestä Jussi laulaa sellaisesta rakastamisen vaikeudesta tai rakkauden tuomasta tuskasta, heh en nyt osaa paremmin asiaani ilmaista, mutta kuitenkin. Jussi osaa kyllä nopeita veisujakin tehä mun mielestä. Minun lemppareita on mm. Haudattu ja Menneisyy ja eikö Kylmää-biisikin ole Jussin tekemä!! Jussi kirjoittaa ehkä vähän eriaiheistakin silleen biisejä, jotenkin musta vaan tuntuu siltä. Toisaalta kaikkihan nuo käsittelee rakkautta noi kappaleet, mutta silleen kuitenki vähän erillaisista asioista siinä rakkaudessakin on joskus kyse, kun ajattelee Jussin biisejä. En osaa tämän tarkemmin selittää, mitä tarkotan. No sitten Teemun tekemiin biiseihin. Teemu osaa tehdä ainakin makeita kitara riffejä, vaan miksi niitä sanotaan. Ainakin minun mielestä hyviä esimerkkejä on kappaleet; Rakkautta ja piikkilankaa ja Kiertää kehää. Sanotukset on sellaisia aika helposti ymmärrettäviä. Teemukin kirjoittaa rakkaudesta tai oikeastaan vaikeasta rakkaudesta. Minun mielestä Teemun biiseissä on melkein aina joku ns "Yhteinen teema", siis en tarkoita, että biisit olisi jotenkin samanlaisia. Mutta niistä löytyy jokaisesta sellainen "sisin", että niissä on jotain samaa ja ne on sitten tietenkin Teemun biisejä. Loppujen lopuksi molemmat tekee hyviä biisejä, ehkä vähän erikaltaisia jollain tapaa, mutta en osaa sanoa, kumpi tekisi parempia kappaleita! Riippuu enemmän kappaleesta mistä tykkää, että en sen perusteella ainakaan tykkää, että toi on Teemun tekemä biisi, niin tykkään enemmän! Eli jos tykkään vaan jostain kappaleesta, niin siihen ei vaikuta, että kuka sen on säveltänyt.
|